نقد تحلیلی چهار شبهه ابن تیمیه در جهت نفی دلالت «آیه تبلیغ» بر «امامتِ» امام علی؟ع؟
|
فاطمه مرادی*  |
سطح چهار جامعهالزهرا سلام الله علیها |
|
چکیده: (514 مشاهده) |
«آیه تبلیغ»، از جمله آیاتی است که دلالتش بر «ولایت» و «امامتِ» حضرت علی؟ع؟ مورد اعای شیعه و انکار مخالفان بوده است. ابن تیمیه حرانی، از جمله مخالفانی است که با طرح شبهاتی چون: تکذیب شأن نزول موردِ ادعای شیعه، ابهام افکنی در زمان نزول، عام بودن مصداق «ماأنزل»، و افتراء به قرآن دانستن استدلال شیعه، کوشیده است تا درستی استدلالهای دانشوران شیعی در جهت اثبات ادعای مذکور را مورد خدشه قرار دهد. نظر به جایگاه پراهمیت «آیه تبلیغ» در منظومه اعتقادی شیعه و همچنین ضرورت زدودن شبهات، این تحقیق، با هدف پاسخ به شبهاتِ مورد اشاره ابن تیمیه، با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی فراهم آمد. یافتههای تحقیق حاضر حاکی از آن است که شبهات ابن تیمیه، شبهاتی بیاساس و برخلاف شواهد مسلمی است که نه تنها شیعه، بلکه بسیاری از بزرگان اهل سنت بر درستی آن شواهد صحه گذاشتهاند. بنابراین، دلالت «آیه تبلیغ» بر «امامت» و «ولایت» حضرت علی؟ع؟، قطعی است و هیچگونه خدشهای برآن وارد نمیباشد. |
|
واژههای کلیدی: شبهات، ابن تیمیه، آیه تبلیغ، امامت، ولایت، امام علی؟ع؟. |
|
متن کامل [PDF 467 kb]
(292 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/13 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1403/4/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|