[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد::
فرم تعارض::
هزینه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها







..
اینماد
..
ترتیب انتشار
فصلنامه
میانگین زمان داوری
سه ماه
میانگین اولین اقدام بعد از ارسال مقاله توسط نویسنده
10 روز
میانگین زمان اقدام برای ارسال به داور
دو هفته بعد از داوری اولیه
سیاست داوری
دوسو ناشناس
درصد پذیرش
10% در سال 99
زبان نشریه
فارسی (+چکیده و منابع: انگلیسی و عربی)
نوع مقالات
پژوهشی، نقطه نظر
نوع دسترسی
رایگان(تمام متن)
هزینه انتشار
-----
نحوه صدور گواهی پذیرش مقاله
الکترونیکی، چاپی
استفاده از نرم افزار مشابهت یاب برای مقالات
سمیم نور
رتبه در وزارت علوم(سال1401)
ب
..
:: دوره 6، شماره 23 - ( 3-1388 ) ::
جلد 6 شماره 23 صفحات 184-169 برگشت به فهرست نسخه ها
ساز و کار خداوند در معرفت بخشی
محمدرضا ارشادی نیا*
استادیار دانشگاه تربیت معلم سبزوار
چکیده:   (568 مشاهده)
  در سری مقاله های آقای بیابانی اسکویی، معرفت فعل خدا و موهبت الهی شمرده شده و به استناد آیات و روایات اکتسابی بودن معرفت رد شده و برخی سخنان بزرگان از دانشمندان و فلاسفه نقد و در مواردی نفی شده است، در این مقاله بر مبنای مفروض آگاهی کامل نویسنده مقالات معرفت خدا به منابع کلامی و فلسفی و آرای مختلف دانشمندان خدشه وارد شده و تعر ض به ساحت دانشمندانی چون سید مرتضی، شیخ انصاری، شیخ مفید، ملامحسن فیض و دیگران را امری غیرعقلی و غیرعالمانه دانسته است، توجه نکردن به حدیث لاجبر و لاتفویض بل امر بین الامرین مکتب تفکیک را به تنگناهای تناقض آمیز گرفتار ساخته است. پیش از پرداختن به بحث معرفت و هدایت می بایست مبانی نظریه در موضوع توحید افعالی و جبر و اختیار را مستحکم و مستدل ارایه می کرد؛ اگر معرفت صنع الهی است و به حسب ظاهر برخی متون در انحصار خداوند است چرا پذیرش آن فعل بنده و وظیفه او معرفی شده است، نقش انبیا در ایجاد این معرفت و دریافت معرفت توسط عقل چگونه خواهد بود؟ در مواردی که خداوند برای برخی از معرفت ها ابزار و اسبابی قرار داده اگر واسطه ها، واسطه هستند پس مستقیم بودن صنع خدا چگونه است؟ و اگر بی تاثیرند پس چه نیازی به واسطه؟ نفی کنندگان اصل علیت برای تامین قدرت مطلقه الهی، به نفی تاثیر علل واسطه پرداخته اند غافل از اینکه سببی ت اسباب را خود خداوند جعل فرموده و خود را مسب ب موسوم کرده است. معرفت به نحو خاص یعنی چه؟ و تفاوت فعل خدا در دو موضع بر چه اساس است؟ شکر بر معرفت آیا از وسایط فیض است یا نه؟ منافی با صنع مستقیم خداوند هست یا نیست؟ وجود لزوم بر فعل خداوند در معرفت ثانوی چگونه قابل توجیه است؟ در برداشت از متون دین ضروری است جانب احتیاط به شدت رعایت شود و با نظری همه جانبه و پای بندی به اصول مستحکم عقلانی به برداشت پرداخته شود چرا که فرموده اند حدیث ما صعب و مستصعب است و تحمل آن بر فرشتگان مقرب و پیامبران مرسل شاید راست آید.
واژه‌های کلیدی: جبر و اختیار، بیابانی اسکویی - نقد و بررسی، معرفت - نقد و بررسی، مقاله های معرفت - نقد و بررسی، مکتب تفکیک - نقد و بررسی، علیت - نقد و بررسی، الزام در فعل خدا، معرفت ثانوی
متن کامل [PDF 203 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/9 | پذیرش: 1388/3/10 | انتشار: 1388/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ارشادی نیا محمدرضا. ساز و کار خداوند در معرفت بخشی. فصلنامه تخصصی قرآن و حدیث سفینه. 1388; 6 (23) :169-184

URL: http://safinahmagazine.ir/article-1-742-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 23 - ( 3-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سفینه Safineh Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.46 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4713