عرضه ی حدیث بر قرآن
|
مجتبی الهیان*1، حامد پوررستمی2 |
1- استادیار دانشگاه تهران 2- دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (218 مشاهده) |
در متون حدیثی، به روایاتی برخورد می کنیم که پذیرش و یا رد روایات را منوه به عرضه آنها بر قرآن و سنت دانسته اند و ضابطه و معیار کلی را توافق یا مخالفت با قرآن و سنت شمرده اند علت اصلی این امر زیاد شدن نسبت کذب و افترا، بر رسول خدا (ع) و ائمه (ع) است و به همین دلیل عرضه روایات بر قرآن و سنت به لحاظ علمی و عملی مورد توجه بزرگان امامیه. به جهت تثبیت صدور حدیث از معصوم و نه تصحیح کلام معصوم (ع) بوده است. چرا که تناقض و تنافر میان قرآن و کلام معصوم وجود ندارد. دیدگاه شیخ انصاری در روایات عرض در دو قسم! 1. مخالف با قرآن 2. نداشتن شاهدی در قرآن و سنت بررسی شده است. روایاتی که موافقت ظاهری با قرآن ندارند ولی مخالفت و تضادی نیز با آیات قرآن و سنت ندارند از معیار کلی پذیرش و رد خارج و به عنوان استثنائات عرض شامل: روایات ناظر به قرآن، روایات غیر ناظر به قرآن روایات مخالف با ظاهر قرآن (تقیه، نسخ) بررسی شده اند با توجه به حجیت ظاهر قرآن، اشکالات و شبهه هایی در ارتباط با روایات عرض مطرح و پاسخ داده شده است |
|
واژههای کلیدی: عرضه حدیث بر قرآن، عرضه حدیث بر سنت، پذیرش حدیث، رد حدیث، روایات عرض، روایات عرض - نقد و بررسی |
|
متن کامل [PDF 267 kb]
(56 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/9 | پذیرش: 1388/3/10 | انتشار: 1388/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|