بداء در دیدگاه آیت الله نمازی
|
محمد بیابانی اسکویی* |
محقق و مدرس، حوزه علمیه قم |
|
چکیده: (610 مشاهده) |
بداء به معنای آغاز و ظهور رأی امری است که اصل همه ادیان الهی است و بر آن اساس خداوند را به قدرت، سلطنت، اختیار، صاحب امر بودن، و مالکیت تام توصیف کردند.احادیثی در باب عظمت و اهمیت بداء ذکر شده است. بدای خداوند در این است که او در کارهای خویش آزاد است و هیچ اضطرار و لزومی برای خداوند نیست، مشیت و رأی و امر او حادث است و تحت سلطنت و اقتدار اوست. ابقای موجودات و افنای آنها نیز برای خداوند هیچ لزوم و اضطراری ندارد و او میتواند امری را مشیت کند، آن را از بین ببرد و امر دیگری جای آن قرار دهد و این ناشی از حریت و سلطنت خداست.بر اساس احادیث، بداء مسبوق به علم است. علامه نمازی شاهرودی معتقد است بداء در علم مکنون خدا راه ندارد و در علم محمول غیرحتمی خداست.اثبات بداء برای خدا، رد دیدگاه علوم بشری است که نظام موجود را بر اساس نظام علی و معلولی، نظام تام و اتم میدانند که در آن هیچ تغییر و تبدیلی امکان ندارد. |
|
واژههای کلیدی: بداء، احادیث، علم خدا، مشیت، نمازی شاهرودی علی، آراء و نظریه ها، مشیت ازلی، علیت نظام تام امکانی، نمازی شاهرودی، علی، آراء و نظریهها، علیت، نظام تام امکانی، احادیث |
|
متن کامل [PDF 815 kb]
(163 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/4/24 | پذیرش: 1391/1/1 | انتشار: 1391/1/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|