مروری بر معنای عبارت «ادنی المعرفه» در حدیث امام رضا7
|
مجید میلانی* |
|
|
چکیده: (941 مشاهده) |
معنای عبارت «ادنی المعرفه» که در حدیث امام رضا7 در باب توحید به کار رفته، موضوع اصلی این مقاله است. نویسنده، معنای «کمترین حدّ معرفت» را در برابر این عبارت نمیپذیرد و به جای آن، «حقّ المعرفه» و «حدّ المعرفه» را پیشنهاد میکند. به نظر وی ترجمۀ مورد نقد، به دلیل کلام محمد غزالی در کتاب احیاء العلوم مطرح شده است. لذا در بررسی خود، ابتدا اصل کلام غزالی را طرح میکند، و نقد آن را از کلام میرزا حبیب الله خویی میآورد. آنگاه معنای «ادنی» را در لغت، قرآن، حدیث و کلام محدثان از جمله میرزا مهدی اصفهانی پی میگیرد؛ سپس با طرح نکاتی در باب فطری و موهبتی بودن توحید، به مدعای خود میپردازد. |
|
واژههای کلیدی: توحید – کلام امام رضا7، ادنی المعرفه – معنا و مفهوم، غزالی، محمد – نقد و بررسی دیدگاه توحیدی، خویی، حبیب الله – دیدگاه توحیدی، احیاء العلوم (کتاب) – نقد و بررسی، توحید فطری، اصفهانی، مهدی – دیدگاه توحیدی |
|
متن کامل [PDF 633 kb]
(174 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/2/27 | پذیرش: 1393/1/1 | انتشار: 1393/1/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|