اندیشه عقلانی نفی جبر در شیعه، همگام با پرهیز از در غلطیدن به درههای عمیق تفویض ترویج شد و باعث تدوین یک نظام جامع و همهجانبه گشت. در مقاله پیش رو نشان داده میشود که مفاهیم "جبر" و "تفویض" با مفهوم "سلطنت" انسان و خداوند بر حوزه اعمال اختیاری بشر پیوند دارد. هم چنین روشن میشود که جمع میان "سلطه خدا بر انسان مختار" و "سلطه انسان مختار بر حوزه اختیار خویش"گرفتاری دیرپای بشر است. عموم آنانکه جانب سلطه خدا را میگیرند "جبرگرا" میشوند و عموم آنانکه جانب سلطه بشر را میگیرند "تفویضگرا" میگردند. در این میانه، اهل بیت:، سلطنت خدا بر انسان و سلطنت انسان بر اعمال خود را در تعارض با یکدیگر نمیدانستند و بر هر دو حوزه تأکید داشتند.
مطابق تبیین این مقاله، تفویضگرایان (به طور شاخص معتزله) هر چند در برخی حوزههای عقلانیت مانند اثبات سلطه انسان بر اعمال خود (نفی جبر) همگام با شیعه بودند، اما در برخی دیگر از حوزههای عقلانیت مانند پاسداشت از سلطنت گسترده الهی بر انسان (نفی تفویض) از شیعه فاصله گرفتند و همانگونه که بیان "لا جبر" اهل بیت:، شیعه را از گروههایی همچون اشاعره متمایز کرد، بیان "لا تفویض"، آنها را از گروههایی همچون معتزله متمایز و دور ساخت. در مقاله، پس از تبیین رابطه "نفی تفویض" با "اثبات سلطنت الهی" و اشاره به ضعف قدریه و معتزله در التزام به سلطنت الهی و نفی تفویض، شواهدی از روایات اهل بیت: در ضرورت مخالفت توأمان با "جبر" و "تفویض" ارائه میگردد.
قندی مهدی، رجایی مهدیه. اهل بیت و مقابله با تفویضگرایی: انتقاد از تفویضگرایی در کنار انتقاد از جبرگرایی. فصلنامه تخصصی قرآن و حدیث سفینه. 1396; 14 (54) :108-130