تحلیل عقلی یا شرعی بودن ضرورت نظر در معرفت الله
|
محمدهادی ملازاده1، جواد کلاهی عهد جدید*2 |
1- دکترای فلسفه تطبیقی از دانشگاه قم، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث پردیس تهران(استادیار) (نویسنده مسئول).، 2- کارشناس ارشد دانشکده الهیات دانشگاه تهران رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشجوی دکترای دانشگاه ادیان و مذاهب قم رشته شیعه شناسی. |
|
چکیده: (255 مشاهده) |
این مقاله به بررسی یکی از مباحث مطرح در بین فلاسفه و متکلمان مسلمان میپردازد که آیا انسان میتواند با نظر در آیات الهی و از طریق استدلال به معرفت خداوند نایل شود یا خیر؟ اشاعره معرفت خداوند را بر مبنای عقل، غیرممکن و ناروا میدانند، ولی معتزله پایه همه معارف انسان را به عقل آدمی منتسب میسازند. از سوی دیگر، مطابق آموزههای دینی و صریح برخی روایات، «معرفتالله» صنع خداست و بشر راهی برای کسب معرفت خداوند ندارد. حاصل پژوهش این است که اصل «معرفتالله» در نهاد همه موجود است و همه با فطرت توحیدی به دنیا میآیند. لذا هیچ کس به تلاش عقلی برای کسب معرفت خداوند نیاز ندارد؛ بلکه اقرار به وجود معرفت خداوند و پذیرش ربوبیت او به حکم عقل صورت میگیرد. |
|
واژههای کلیدی: معرفت الله، فطرت، نظر، معتزله، اشاعره. |
|
متن کامل [PDF 451 kb]
(135 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/18 | پذیرش: 1403/7/1 | انتشار: 1403/7/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|