اراده خداوند از دیدگاه ثقه الاسلام کلینی
|
احمد بهشتی* |
استاد دانشگاه تهران |
|
چکیده: (215 مشاهده) |
درباره اینکه اراده از صفات فعل یا صفات ذات خداست، میان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد. قول مشهور این است که اراده از صفات ذات است. کلینی، مفید، قاضی سعید، مجلسی و طباطبایی اراده را از صفات فعل خدا، شمرده اند. ضابطه کلینی درباره صفات فعل و ذات «اتصاف و عدم اتصاف به ضد وجودی» است. این ضابطه را قاضی سعید قمی مورد اشکال قرار داده است. حدوث و قدم نیز در ضابطه صفات ذات و فعل، مطرح شده است. نمونه صفاتی که در کتاب التوحید کافی به عنوان صفات فعل مطرح شده اند، عبارت اند از: مشیت، اراده، غضب، رضا و سخط که در این پژوهش، روایات مربوط به اراده و مشیت بررسی شده است. مشیت در معنای اراده یا نزدیک به آن تعبیر شده است. مشیت حادث است و نمیتواند از صفات ذات باشد. ضابطه کلینی در تشخیص صفات ذات و صفات فعل، بیان و جایگاه اراده از دیدگاه متکلمان و فلاسفه، با تاکید بر ضابطه کلینی و علا مه مجلسی در شرح کافی، بررسی شده است. |
|
واژههای کلیدی: صفات خدا، صفت ذات، صفت فعل، اراده، مشیت، ضد وجودی |
|
متن کامل [PDF 258 kb]
(242 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/5 | پذیرش: 1387/9/10 | انتشار: 1387/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|