معرفت فطری در احادیث - بررسی آرای دانشمندان
|
محمد بیابانی اسکویی* |
محقق و مدرس حوزه علمیه قم |
|
چکیده: (268 مشاهده) |
بر اساس احادیث و روایات، معرفت خداوند و توحید انسان و فطری عقول است و بر این اساس، هدف از بعثت انبیا یادآوری نعمت «معرفت خداوند» است که فطری انسانها بوده ولی مورد غفلت قرار گرفته است. همه انسانها با معرفت فطری توحید متولد میشوند و با عقل و فطرت، حجت خدا بر خلق تمام میشود.از نشانههای فطری بودن معرفت خدا، ایمان و اقرار به خدا در هنگام شداید و سختیها است و در مسیر توحید و معرفت فطری، ولایت تنها از آن خداست و ولایت امامان معصوم علیهمالسلام نیز به انتصاب الاهی است.پس شیعه بر پیمان فطری توحید وفادار مانده است. ولایت بر همه موجودات به دلیل بهرهمندی آنها از نور عقل، عرضه شده است.دانشمندان شیعه از شیخ صدوق در قرن چهارم تا اندیشمندان معاصر درباره فطری بودن معرفت خدا، معنای فطرت و آفرینش بر توحید، اقوال و نظریاتی بیان کردهاند. |
|
واژههای کلیدی: علم، فطرت، علم حضوری، معرفت فطری، بعثت انبیا، عقل و فطرت، حجتهای الاهی، حدیث، نظریه دانشمندان |
|
متن کامل [PDF 483 kb]
(252 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/2 | پذیرش: 1386/6/10 | انتشار: 1386/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|