نگاهی دیگر به آفرینش مخلوقات از ماء
|
میر فرّخ فتاحزاده*، غلامحسین تاجری نسب |
|
|
چکیده: (302 مشاهده) |
خدای متعال در قرآن (آیه 30 انبیاء و 45 نور) خلقت هر موجود زندهای را از «ماء» دانسته است. مترجمان و مفسران این کلمه را به آب (یا به شکل ترکیب هیدروژن و اکسیژن و یا مایع حاوی نطفه) ترجمه و تفسیر کردهاند. از آن جا که بسیاری از موجودات زنده، مانند فرشتگان، پریان، حضرت آدم و عیسی و پرندگان خلق شده به دست آن حضرت، آفریدۀ از آب نیستند و از طرفی گیاهان و بسیاری از حیوانات از طریق نطفه ایجاد نشدهاند، مفسران ناگزیر شدهاند عبارت «کل شیء حی» را در این آیه محدود سازند و به دلایل مختلف، موجودات یادشده را از شمول این آیه خارج سازند. در ضمن گرچه بسیاری از مفسران، خلقت موجودات زندۀ انتخاب شده را از آب دانستهاند، ولی در توضیح سخن خود نتوانستهاند پایبند به آن باقی بمانند و معنای آیه را تغییر داده و حیات موجودات را وابسته به آب دانستهاند و در عمل، معنای منتخب خود را تغییر دادهاند. با بررسی دقیق روایات، به دست میآید که منظور از ماء، مادۀ اولیه آفرینش است که بسیار لطیف میباشد و خدای متعال همۀ موجودات دنیوی و اخروی را از آن آفریده است. با چنین رویکردی، نباید اسم خاص ماء در این دو آیه و برخی از روایات به آب ترجمه شود؛ آنگاه آفریده شدن هر موجود زندهای از ماء، به راحتی توجیه میگردد و نیازی به محدود ساختن عبارت «کل شیء حیّ» و خروج از ظاهر آیه نیست و مفسر میتواند پایبند به ترجمه خود باقی بماند و در شرح سخن خویش از ترجمۀ اولیه خود رویگردان نشود.
|
|
واژههای کلیدی: خلقت، آفرینش، ماء، ماء بسیط، آب، ماده المواد |
|
متن کامل [PDF 456 kb]
(341 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/17 | پذیرش: 1401/10/1 | انتشار: 1401/10/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|