1- دانشگاه اراک، F-dastranj@araku.ac.ir 2- دانشگاه اراک، a-Tabibi@araku.ac.ir 3- دانشگاه آزاد دورود، afsanehkouhro@gmail.com 4- دانشگاه اراک، Dehghani.m100@gmail.com
چکیده: (381 مشاهده)
سند روایات از مختصات مطالعات حدیثپژوهی مسلمانان است. و تحلیلهای سندی احادیث سرشار از اطلاعات مفید تاریخی است. یکی از کلماتی که امروزه از مباحث مهم علوم قرآنی بهشمار میرود، کلمۀ «معجزه» است. این کلمه در قرآن بهکار نرفته ا ست و بهجای آن از کلمات «آیه، بیّنه، برهان و سلطان» استفاده شده است. تا قبل از قرن چهارم کلمۀ «معجزه» در هیچ کتابی دیده نشده است. حتی کتابهای لغت که عهدهدار رسیدگی به الفاظ هستند نیز با وجود بررسی مشتقات فراوانی از این کلمه، آن را تعریف نکردهاند. اما وجود آن در روایات معصومین؟عهم؟ که قبل از قرن چهارم میزیستهاند این شبهه را بهوجود میآورد که مُبدِع این کلمه ائمه؟عهم؟ هستند. هدف از انجام این پژوهش آن است که آیا معصوم خاصی این کلمه را ابداع کرده و یا اینکه توسط فرد خاصی کلمۀ معجزه وارد روایات شده است؟ در پایان با روش تقاطعگیری ثابت میشود که معصومین؟عهم؟ این کلمه را بهکار نبردهاند و کلمۀ «معجزه» از قرن چهارم به بعد بر اساس روند نظاممندی ایجاد شده است. از طرفی بهنظر میرسد که محرم شیخ صدوق (م381ق) نخستین شخصی است که کلمۀ معجزه را وارد روایت شیعه نموده است، زیرا ایشان در همۀ سندهای این روایت وجود دارد. همچنین همان روند نظاممند در آثار تألیفی ایشان نیز وجود دارد.
dastranj F, Tabibi A, kouhro A, Dehghani M. Investigating the introduction of the word miracle in Shiite narrations by the method of intersection. سفینه 2022; 19 (75) :49-73 URL: http://safinahmagazine.ir/article-1-662-fa.html
دست رنج فاطمه، طبیبی علیرضا، کوه رو افسانه، دهقانی محمد. بررسی ورود کلمۀ معجزه در روایات شیعه با روش تقاطعگیری. فصلنامه تخصصی قرآن و حدیث سفینه. 1401; 19 (75) :49-73