مواقف معرفت خداوند متعال در شرع و موقف معرفت درعرفان بشری
|
محمد حسین صلاح*  |
پژوهشگر علوم اسلامی |
|
چکیده: (104 مشاهده) |
در کتاب و سنّت و شرع مبین، معرفت خداوند معرفتی فطری و دارای سابقهای ازعوالم قبل است. در این نوشتار ابتداء به سابقه این معرفت فطری اشاره شده و به دنبال آن به جایگاهها و مواقف دریافت این معرفت توحیدی در شرع مبین که به فعل خداوند متعال تحقّق مییابد تذکر داده میشود. پس از آن، از عوامل و موانعی که موجب محرومیّت و بهره مند نشدن از معرفت توحیدی میگردند، یاد میشود. نگارنده با اشارهای مختصر به مبانی معرفت خداوند متعال در علوم بشری به موقف دریافت معرفت ادراکی در شاخه عرفانی علوم بشری اشاره میکند و با آگاهی از مواقف معرفت از دیدگاه شرع و مقایسه آن با موقف معرفت در عرفان بشری، مغایرت شدید معرفت خداوند متعال در کتاب و سنت با معرفت در عرفان بشری آشکار میسازد. |
|
واژههای کلیدی: معرفت ترکیبی، رؤیت قلبی، معاینه، حقیقه الایمان، اطلاق ذات، توحید اطلاقی، ارکان توحید، اختبار |
|
متن کامل [PDF 236 kb]
(82 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/17 | پذیرش: 1403/12/18 | انتشار: 1403/10/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|