:: دوره 19، شماره 75 - ( 4-1401 ) ::
جلد 19 شماره 75 صفحات 152-133 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شیوه های مدیریتی امیرالمؤمنین  در تعامل با زیر دستان برگرفته از زیارت غدیریه امام هادی
رضیه سادات سجادی* 1، زینب سادات رضوی1
1- دانشگاه قم، قم.بلوار غدیر. دانشگاه قم. دانشکده الهیات و معارف اسلامی. گروه علوم قرآن و حدیث
چکیده:   (339 مشاهده)
نحوه مدیریت امیرالمؤمنین  نشان می‌دهد که مدیریت در هر مکان وزمانی سبک خاص خود را می‌طلبد، که به این رویکرد مدیریت اقتضائی گفته می‌شود. این پژوهش با بررسی عبارات زیارت غدیریه، به روش توصیفی _ تحلیلی در صدد تبیین سبک‌های مدیریتی امام علی؟ع؟ مبنی بر شیوه‌های ارتباطی ایشان با زیردستان به ویژه کارگزاران از حیث اخلاقی و عملی است. شیوه‌های مدیریتی امام در زیارت غدیریه را می‌توان به دو بخش صفات اخلاقی و راهکارهای عملی دسته بندی نمود. در بخش صفات اخلاقی؛ عفو و گذشت، خشم و خشنودی برای خدا و تواضع در برابر مردم بویژه مؤمنان  و در بخش راهکارهای عملی؛ هدایتگری، به دوش کشیدن بار سختی، کمک بدون چشم‌داشت به فقرا و  نیازمندان و تقسیم عادلانه بیت المال  را می‌توان بعنوان نمونه ذکر کرد.
 
واژه‌های کلیدی: امیرالمؤمنین؟ع؟ _ امام هادی؟ع؟ _ زیارت غدیریه _ مدیریت
متن کامل [PDF 505 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/18 | پذیرش: 1401/2/11 | انتشار: 1401/4/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 75 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها