:: دوره 8، شماره 30 - ( 1-1390 ) ::
جلد 8 شماره 30 صفحات 84-59 برگشت به فهرست نسخه ها
فلسفه نبوت و جایگاه آن در باور ملاصدرا با تأکید بر کتاب الحجه، شرح اصول کافی
نهله غروی نائینی*1، عبدالله میراحمدی سلوکروئی2
1- دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
2- کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (362 مشاهده)
  تأمل در مباحث کتاب‌الحجه اثر گران‌سنگ و عظیم شرح الاصول الکافی ما را به این نکته رهنمون می‌سازد که صدرالمتألهین در این کتاب همواره بر آن بوده است که نبوت و ماهیت آن را به‌منزله مقامی جعلی و انتسابی از جانب خداوند با حقایق صادر شده از بیانات ائمه معصومین :، تفسیر و تطبیق نماید. با وجود صبغه کلامی و عقلی مفهوم نبوت، ملاصدرا هرگز این منصب را با قرائت بشری و غیرالهی بررسی نکرده است و به‌عکس، با در نظر گرفتن اصالت آموزه‌های روایی و با کنار هم نهادن قرائن نقلی در تبیین روایات کتاب‌الحجه الکافی، بر فرابشری و الهی بودن این مقام اصرار می‌ورزد. او هنگام شناسایی نبی، تعریف نبوت، تفاوت نبی و رسول، ضرورت ارسال پیامبر، خصلتهای پیامبران و مراتب آنان و مباحثی از این دست، با رویکردی برهانی و عرفانی، از تطبیق و سازگاری میان این رویکرد با معیار قرار دادن حدیث چشم‌پوشی ننموده و با حساسیت تمام، در هماهنگی و همسان‌سازی عقل و حکمت با روایات مرتبط با مقام نبوت در کتاب الحجه کوشیده است.
واژه‌های کلیدی: نبوت، نبی، ضرورت بعثت، راه های شناخت پیامبران، امتیازات پیامبران، درجات پیامبران اصول کافی، ملا صدرا
متن کامل [PDF 1278 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/28 | پذیرش: 1390/1/1 | انتشار: 1390/1/1


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 30 - ( 1-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها