فلسفه نبوت و جایگاه آن در باور ملاصدرا با تأکید بر کتاب الحجه، شرح اصول کافی
|
نهله غروی نائینی*1، عبدالله میراحمدی سلوکروئی2 |
1- دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس 2- کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس |
|
چکیده: (354 مشاهده) |
تأمل در مباحث کتابالحجه اثر گرانسنگ و عظیم شرح الاصول الکافی ما را به این نکته رهنمون میسازد که صدرالمتألهین در این کتاب همواره بر آن بوده است که نبوت و ماهیت آن را بهمنزله مقامی جعلی و انتسابی از جانب خداوند با حقایق صادر شده از بیانات ائمه معصومین :، تفسیر و تطبیق نماید. با وجود صبغه کلامی و عقلی مفهوم نبوت، ملاصدرا هرگز این منصب را با قرائت بشری و غیرالهی بررسی نکرده است و بهعکس، با در نظر گرفتن اصالت آموزههای روایی و با کنار هم نهادن قرائن نقلی در تبیین روایات کتابالحجه الکافی، بر فرابشری و الهی بودن این مقام اصرار میورزد. او هنگام شناسایی نبی، تعریف نبوت، تفاوت نبی و رسول، ضرورت ارسال پیامبر، خصلتهای پیامبران و مراتب آنان و مباحثی از این دست، با رویکردی برهانی و عرفانی، از تطبیق و سازگاری میان این رویکرد با معیار قرار دادن حدیث چشمپوشی ننموده و با حساسیت تمام، در هماهنگی و همسانسازی عقل و حکمت با روایات مرتبط با مقام نبوت در کتاب الحجه کوشیده است. |
|
واژههای کلیدی: نبوت، نبی، ضرورت بعثت، راه های شناخت پیامبران، امتیازات پیامبران، درجات پیامبران اصول کافی، ملا صدرا |
|
متن کامل [PDF 1278 kb]
(92 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/4/28 | پذیرش: 1390/1/1 | انتشار: 1390/1/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|