| اصالت پیشوایی و کرامت حضرت زهرا سلام الله علیها بر زنان عالم با تکیه بر واژه راکعین | 
								
								  | اکرم فاضلی بیابانکی1،    محسن احتشامی نیا*2،    عبدالمجید طالب تاش3 | 
								
								  | 1- دانشجوی دکترا علوم قرآن و حدیث، ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد، تهران مرکزی، ایران، 2- استادیار علوم قرآن و حدیث، ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد، تهران مرکزی، ایران
 3- دانشیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران،
 | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (933 مشاهده) | 
								
								  | بانوان جهان امروز به دلیل گم کردن خودحقیقی و جایگاه ارزشی شخصیتی، دچار بیهویتی شده و برای بدست آوردن کرامت و معصومیت از دست رفته خود به دنبال الگوها و مکاتب بشری سرگردانند. شناخت الگویی کامل، کریم و واحد در همه ابعاد وجودی و زندگانی، برای بانوان امروز به منظور حفظ عزتنفس و شرافت از دست رفته خود و حفظ جامعه بشری از غرق شدن در انحرافات امری حیاتی است. قرآن کریم حضرت مریم راکه مورد قبول ادیان یهود و مسیح است، الگوی زنان عالم معرفی نموده است. در حالیکه با استنادبه آیه شریفه (آلعمران/43) و یافتن مصادیق راکعین، با روش تحقیق موضوعی و تحلیل آیاتیکه واژه رکوع و مشتقات آن را دربردارد ثابت میشودحضرت مریم با تمام صفات عالی و برگزیده که برای او ذکر شده بنابر دستور الهی موظف است به حضرت زهرا به عنوان انسان کامل و کریم در همه ابعاد زندگی اقتدا کند و پیشوای خود قراردهد. این ادعا با بیان بعضی کرامات دوبانو تثبیت میشود. بدین ترتیب حضرت زهرابر اساس دستورالهی به عنوان الگویی واحد و کریم برای تمام بانوان معرفی شده است. 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  پیشوا، کرامت، حضرت زهرا، مریم مقدس، راکعین. | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 659 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (628 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1401/8/1 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/4/1
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |