|
حجت جاودان
|
| |
|
|
|
چکیده: (4 مشاهده) |
در اینکه آیه تطهیر (بخش آخر از آیه 33 سوره احزاب)، دلالتی تام بر عصمت و طهارت پنجتن آلعبا b دارد، جای هیچگونه تردیدی نیست و این موضوعی ثابت شده است.
با بررسی های انجام شده نکات زیر حاصل میشود اولا: مفعول به فعل یُرید، در تقدیر است و این امری مهم است در فهم مدلول آیه که متأسفانه اغلب نویسندگان بدان بی توجه بودهاند.
ثانیا: بنابه فرمایش پیامبر اکرم و ائمه b، رجس در این آیه به معنایِ "شکّ" است. شکّ مذکور نه در اهلبیت، که در ذهن مردم بوده که میپنداشتند چه بسا اهلبیت هم مانند دیگران مسبوق به گناه یا سهو و نسیان باشند یا در آینده مرتکب آن شوند. لذا خدایِ عالم با انزال این آیه شریفه، اِذهابِ این شک از ذهنِ همه شاکٌین، نمود.
ثالثا: پیش از نزول آیه تطهیر، هم در قرآن کریم به طور غیر مستقیم و هم در سخن پیامبر اکرم J بیان طهارت و عصمتِ اهلبیت شده بود و مردم با این معنا کاملاً آشنا بودند و با نزول این آیه در قرآن نیز بدان تصریح و تاکید شد و حجتی جاودان بر این معنا شد.
|
|
| واژههای کلیدی: آیه تطهیر، اهلبیت، رجس، شکّ، عصمت |
|
|
متن کامل [DOCX 57 kb]
(3 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/6 | پذیرش: 1404/7/1 | انتشار: 1404/7/1
|
|
|
|
|
|
|
| ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|
|