[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد::
فرم تعارض::
هزینه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها







..
اینماد
..
ترتیب انتشار
فصلنامه
میانگین زمان داوری
سه ماه
میانگین اولین اقدام بعد از ارسال مقاله توسط نویسنده
10 روز
میانگین زمان اقدام برای ارسال به داور
دو هفته بعد از داوری اولیه
سیاست داوری
دوسو ناشناس
درصد پذیرش
10% در سال 99
زبان نشریه
فارسی (+چکیده و منابع: انگلیسی و عربی)
نوع مقالات
پژوهشی، نقطه نظر
نوع دسترسی
رایگان(تمام متن)
هزینه انتشار
-----
نحوه صدور گواهی پذیرش مقاله
الکترونیکی، چاپی
استفاده از نرم افزار مشابهت یاب برای مقالات
سمیم نور
رتبه در وزارت علوم(سال1401)
ب
..
:: دوره 22، شماره 87 - ( 4-1404 ) ::
جلد 22 شماره 87 صفحات 89-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روایات أهل سنت در موضوع جمع آوری قرآن
نصرالله موسوی منش*
کارشناسی ارشد
چکیده:   (17 مشاهده)
روایات أهل­ سنت در موضوع جمع آوری قرآن به پنج قسم کلی تقسیم می ­شوند و هر کدام از این اقسام دسته و گروه ­های مختلفی را شامل می ­شود. اختلاف ­های موجود در مضمون این روایات باعث ایجاد تعارض و تناقض بین این أخبار شده است. از سوی دیگر، تمام این روایات خبر واحد می ­باشند، امّا محفوف به قرائن قطعی هستند. این نوشتار بر آن است تا این مسأله را مورد واکاوی تحلیلی ـ انتقادی قرار دهد. بر اساس مهم ­ترین یافته­ های این نوشتار، پیامبر اکرمO علاوه بر ترغیب مسلمانان به نگاشتن آیات قرآنی، خود نیز هر آنچه از آیه­ های قرآن نازل می­شد، توسط کاتب شخصی خود بر روی قطعه ­هایی از کاغذ، پوست، حریر و.. در نسخه ­ی خاصی ثبت کرده و نزد خویش نگه­داری می کرد، امّا از آنجا که رسول خداO در حال حیاتبود هر لحظه احتمال نزول آیه­ های قرآنی می­ رفت، بنابراین تدوین این آیه­ ها در یک مصحف که ابتدا و انتهای مشخصی داشته باشد تا هنگام پایان یافتن نزول قرآن امکان نداشت؛ به همین جهت پیامبر گرامیO این وظیفه­ ی مهم را به جانشین معصوم خود که حافظ و مبیّن کتاب الهی بود، سپردند و أمیرمؤمنانQ نیز پس از رحلت پیامبرO به این مهم پرداخت، امّا مصحف ایشان به دلایلی پذیرفته نشد. از سوی دیگر، چون قرآن نخستین مرجع تشریع دین اسلام است، ضرورت داشت دستگاه خلافت وقت از دیگر حافظان و کاتبان وحی استفاده کنند تا با جمع آوری آیه های قرآن از روی قطعات سنگ، چوب، کاغذ، استخوان و آنچه را که در سینه ­ها به صورت متواتر حفظ شده بود، قرآن را ضبط نمایند و خلأ از دست رفتن حافظان قرآن را جبران کنند.
واژه‌های کلیدی: قرآن ـ جمع ـ جمع آوری قرآن ـ روایات أهل سنت
متن کامل [PDF 215 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/10/21 | انتشار: 1404/4/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


موسوی منش نصرالله. بررسی روایات أهل سنت در موضوع جمع آوری قرآن. فصلنامه تخصصی قرآن و حدیث سفینه. 1404; 22 (87) :70-89

URL: http://safinahmagazine.ir/article-1-1059-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 87 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سفینه Safineh Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.02 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4732