:: دوره 19، شماره 74 - ( 4-1401 ) ::
جلد 19 شماره 74 صفحات 190-170 برگشت به فهرست نسخه ها
سلیمان بن ارقم و محمد بن یونس در جریان جعل حدیث
اکرم حسین زاده* 1، محمد شریفی2 ، سید محسن موسوی3
1- دانشگاه مازندران، AKRAMHOSEINZADE8@GMAIL.COM
2- دانشگاه مازندران، M.SHARIFI@UMZ.AC.IR
3- دانشگاه مازندران، M.musavi@umz.ac.ir
چکیده:   (530 مشاهده)
جعل حدیث از پدیدههای آشکار در روایات اسلامی است. برخی از روایات جعلی از طریق شناسایی راویان آن مشخص میگردد. سند روایاتی که زنجیره افراد آن را وضاعان تشکیل دادهاند، نشان از جعلی بودن حدیث است. ابن جوزی در الموضوعات به این افراد اشاره داشته و روایات مربوط به اینگونه افراد را نقل موضوعه به نام ثقات دانسته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی ضمن معرفی دو تن از افرادی که به نقل احادیث وضعی از ثقه معروفند، به بررسی روایات آنان پرداخته است. سلیمانبن ارقم متهم به وضع روایات از عایشه، ابوهریره، زهری، حسن بصری است. این افراد از دیدگاه شیعه توثیق نشدهاند. محمد بن یونس نیز به نقل موضوعه از ثقات متهم است که سند احادیث وی بیشتر به معصومین منتهی میگردد. شرایط و عوامل محیطی رجالیان در وضاع و کذّاب نامیدن راویان مؤثّر است. نقل احادیث بدون بررسی، موجبات ضعف ابن ارقم و محمد بن یونس را در زمان خویش فراهم نموده در حالی که واضع حدیث نبودهاند. برخی از این احادیث با داشتن سند صحیح، به دلیل برخی شواهد مانند وجود «حدیث معارض»، «عدم سازگاری با علم»، «شبیه نبودن به کلام معصوم»، «متناسب نبودن با اعتقادات شیعه»، جعلی و موضوع دانسته شده اند. بنابراین امکان ورود روایات منتقله از اهل سنت به شیعه از طریق جعل سند صحیح نیز وجود داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: سلیمان بن ارقم، محمد بن یونس، احادیث موضوعه، روایات منتقله، تدلیس.
متن کامل [PDF 717 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/30 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 74 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها