[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد::
فرم تعارض::
هزینه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها







..
اینماد
..
ترتیب انتشار
فصلنامه
میانگین زمان داوری
حداقل 4 هفته
میانگین اولین اقدام بعد از ارسال مقاله توسط نویسنده
کمتر از یک روز
میانگین زمان اقدام برای ارسال به داور
7 روز
سیاست داوری
دوسو ناشناس
درصد پذیرش
10% در سال 99
زبان نشریه
فارسی (+چکیده و منابع: انگلیسی و عربی)
نوع مقالات
پژوهشی، نقطه نظر
نوع دسترسی
رایگان(تمام متن)
هزینه انتشار
-----
نحوه صدور گواهی پذیرش مقاله
الکترونیکی، چاپی
استفاده از نرم افزار مشابهت یاب برای مقالات
سمیم نور
رتبه در وزارت علوم(سال1401)
ب
..
:: دوره 19، شماره 74 - ( 4-1401 ) ::
جلد 19 شماره 74 صفحات 190-170 برگشت به فهرست نسخه ها
سلیمان بن ارقم و محمد بن یونس در جریان جعل حدیث
اکرم حسین زاده* 1، محمد شریفی2 ، سید محسن موسوی3
1- دانشگاه مازندران، AKRAMHOSEINZADE8@GMAIL.COM
2- دانشگاه مازندران، M.SHARIFI@UMZ.AC.IR
3- دانشگاه مازندران، M.musavi@umz.ac.ir
چکیده:   (543 مشاهده)
جعل حدیث از پدیدههای آشکار در روایات اسلامی است. برخی از روایات جعلی از طریق شناسایی راویان آن مشخص میگردد. سند روایاتی که زنجیره افراد آن را وضاعان تشکیل دادهاند، نشان از جعلی بودن حدیث است. ابن جوزی در الموضوعات به این افراد اشاره داشته و روایات مربوط به اینگونه افراد را نقل موضوعه به نام ثقات دانسته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی ضمن معرفی دو تن از افرادی که به نقل احادیث وضعی از ثقه معروفند، به بررسی روایات آنان پرداخته است. سلیمانبن ارقم متهم به وضع روایات از عایشه، ابوهریره، زهری، حسن بصری است. این افراد از دیدگاه شیعه توثیق نشدهاند. محمد بن یونس نیز به نقل موضوعه از ثقات متهم است که سند احادیث وی بیشتر به معصومین منتهی میگردد. شرایط و عوامل محیطی رجالیان در وضاع و کذّاب نامیدن راویان مؤثّر است. نقل احادیث بدون بررسی، موجبات ضعف ابن ارقم و محمد بن یونس را در زمان خویش فراهم نموده در حالی که واضع حدیث نبودهاند. برخی از این احادیث با داشتن سند صحیح، به دلیل برخی شواهد مانند وجود «حدیث معارض»، «عدم سازگاری با علم»، «شبیه نبودن به کلام معصوم»، «متناسب نبودن با اعتقادات شیعه»، جعلی و موضوع دانسته شده اند. بنابراین امکان ورود روایات منتقله از اهل سنت به شیعه از طریق جعل سند صحیح نیز وجود داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: سلیمان بن ارقم، محمد بن یونس، احادیث موضوعه، روایات منتقله، تدلیس.
متن کامل [PDF 717 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/30 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار: 1401/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

HOSSEINZADEH A, SHARIFI M, MUSAVI S M. Sulayman ibn Arqam and Muhammad ibn Yunus during the fabrication of the hadith. سفینه 2022; 19 (74) :170-190
URL: http://safinahmagazine.ir/article-1-689-fa.html

حسین زاده اکرم، شریفی محمد، موسوی سید محسن. سلیمان بن ارقم و محمد بن یونس در جریان جعل حدیث. فصلنامه تخصصی قرآن و حدیث سفینه. 1401; 19 (74) :170-190

URL: http://safinahmagazine.ir/article-1-689-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 74 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سفینه Safineh Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645