:: دوره 17، شماره 65 - ( 10-1398 ) ::
جلد 17 شماره 65 صفحات 113-90 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی صحت وجود نِسَب علمیه نزد ابن‌عربی با تکیه بر روایات معصومین:
علی اکبر نصیری*1، فاطمه معظمی2
1- دانشگاه سیستان و بلوچستان، draliakbarnasiri@gmail.com
2- دانشگاه سیستان وبلوچستان، f.moazami2016@gmail.com
چکیده:   (512 مشاهده)
مسئله اسمای الهی و چگونگی ارتباط آن با ذات ربوبی از مسائل پیچیده­ای است که همیشه ذهن اندیشمندان متألّه را به خود مشغول ساخته است. پیچیدگی این مسئله هنگامی مضاعف می­گردد که با مسئله علم الهی به ذات خویش و پرسش­هایی که در این حیطه مطرح است، آمیخته شود. پرسش­هایی از این قبیل: اینکه آیا خداوند قبل از خلقت به خود علم داشته است؟ آیا علم خدا به خویش، مستلزم وجود نسبت و اضافه­ای بوده است؟ تفاوت مبنای ظهور و خلق در اسماء الهی چیست؟
   عرفای مسلمان همچون ابن عربی در پاسخ به این پرسش­ها، نظریه نِسَب علمیه را مطرح کرده­اند که به موجب آن، بین ذات الهی و اسماء، نسبت و اضافه­ای دو طرفه ایجاد می­شود.
   امّا در نگاه شیعی، هر کلامی که به غیر معصوم نرسد، خالی از لغزش نخواهد بود و کلام معصومین: یگانه مصداق کلام عاری از عیب است. بنابراین در این پژوهش، ابتدا دیدگاه نسب علمیه تبیین شده و پس از آن، در پرتو احادیث مورد واکاوی قرار گرفته است. در این پژوهش تطبیقی بر اساس تعارضاتی که روشن می­شود، ابطال نظریه نسب علمیه اثبات می­گردد. از مهمترین این تعارضات، تنافی نسب علمیه با بساطت و وحدت ذات الهی است.
واژه‌های کلیدی: اسماء الهی، کثرت، وحدت، تعین، ابن‌عربی، نسب علمیه.
متن کامل [PDF 531 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/11/18 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1398/10/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 65 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها